Motion till Kyrkomötet
Den gemensamma ansvarslinjen

Mot 2005:21

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att i direktiven för den fortsatta demokratiutredningen betona vikten av att den gemensamma ansvarslinjen i vår svenska folkkyrka vidmakthålles och stärks som ett fundamentalt demokratiskt grundbegrepp.

Motivering

”Den dubbla ansvarslinjen” – balansen i inflytandet är historiskt viktig i vår kyrka. De senare åren har mer och mer terminologin blivit ”den gemensamma ansvarslinjen” – ett tydligt betonande av samverkan – men, jag ger här några exempel på iakttagelser jag gjort senare år. – Finns det tendens mot en uttunning av ordet ”gemensam”? Tar de anställda över för mycket?

♦ I en tidigare motion har jag tagit upp konfirmandarbetet och vikten av att en information ges till de unga om hur kyrkan fungerar. Hur ofta ”hinner” ledaren detta?

♦ Hur ofta publiceras namn på kyrkorådsordföranden i församlingsblad och på kyrkans anslagstavlor?

♦ Hur skall förtroendevalda få ut något ”budskap” i kyrkans publikationer? Kyrkan är ännu inte klar med något ”centralt informationssätt” – Sören Ekströms utredning är lagd på is – i Kyrkans Tidning har vi ringa chans att komma in (jag har försökt minst fyra gånger med rekommenderat korta inlägg, men biskopar, domprostar och andra kyrkans anställda har naturligtvis[?] företräde). Beslut i informationsfrågan måste komma snarast.

♦ Rätt till tjänstledigt för kyrkliga förtroendeuppdrag finns men enbart t.o.m. nästa period. Det är viktigt att frågan tas upp i demokratiutredningen.

♦ Det händer att inbjudningar till utbildningar, kurser inte når förtroendevalda.

♦ Kyrkan har många duktiga anställda på alla nivåer. Men de är anställda och skall inte själva bestämma över kyrkans framtid. De får inte bli en enskild maktfaktor, utan intresserade förtroendevalda måste få tid, resurser och kunskap att fatta goda beslut efter skickliga utredningar.

♦ I Demokratin är en successiv uppenbarelse SKU 2005:2 presenteras mycket av vad som redan är känt, men två kommentarer vill jag ge som angår min motion:

– Jag anser att experterna här inte tillräckligt ”förstår” Läronämndens oerhört viktiga funktion och tyngd. Jag tror inte att Kyrkomötet någon gång har gått emot Läronämndens slutsatser. Kyrkomötet ser denna nämnd som garant för att ”den teologiska funktionen” genom omfattande garantier i demokratisk beslutsprocess (särskilda regler enligt kyrkoordningen) är helt stabil.

– Jag anser med ännu större skärpa att följande citat är upprörande, felaktigt och saknar helt grund (sid. 119 bl.a.)

… ingen verkar idag vara särskilt lycklig över de politiska partiernas medverkan i det inomkyrkliga beslutsfattandet. För somliga är detta inslag i Svenska kyrkans beslutsstruktur en pervertering av vad en kyrka är tänkt att vara. Partierna för in ett moment, och kanhända en lojalitet, som uppfattas som artfrämmande. De som trots allt försvarar partiernas närvaro gör det utan entusiasm. Partierna sägs kunna öka kyrkans kontaktyta och bidra till kyrkans folkliga förankring ……försäkring mot utveckling i elitistisk riktning…

Hur kan man påstå att detta är allmänt vedertaget när cirka 70 procent av Kyrkomötets ledamöter tillhör de tre stora nomineringsgrupperna c, m och s? Det sägs i utredningen att den inte tar ställning men man kan också se inlägget som ett exempel på att Kyrkan skall vara ”ett självspelande piano” med starka kanslier och ”kyrkoelitistiska nomineringsgrupper”.

Förslöv den 10 juli 2005

Börje Henriksson